Znajdź pracę w Niemczech i zmień swoje życie z Mondi Polska

Pośrednik pracy Mondi Polska oferuje pomoc w znalezieniu pracy w Niemczech i podniesienie dzięki temu standardu swojego życia.

Idea kampanii opiera się na opowiedzeniu historii sukcesu pary pracowników, którzy dzięki pośrednikowi znaleźli pracę w Niemczech, przeprowadzili się tam i odmienili swoje życie. Jest to w 100% prawdziwa historia przedstawiona za pomocą spotu reklamowego.

Plan kampanii zakłada dwa cele mediowe – budowanie zasięgu spotu oraz generowanie ruchu
na stronie, na której znaleźć można więcej szczegółów z historii pary oraz oferty pracy w Niemczech.

Media, które zostały użyte w kampanii to:

  • reklama wideo w serwisie YouTube i sieciach partnerskich
  • reklamy graficzne w serwisach z ogłoszeniami o pracy za granicą
  • reklamy na smartfonach skierowane do osób zainteresowanych pracą w Niemczech, którzy aktywnie korzystają z aplikacji z wyszukiwarką ofert pracy
  • reklama na ekranach LED w środkach komunikacji miejskiej w Poznaniu oraz w pociągach Kolei Wielkopolskich
Reklama Mondi led w komunikacji miejskiej

Dom mediowy Media Concept odpowiada za zakup mediów oraz koordynację działań online i offline.

Spadek wypełnienia bloków reklamowych w I kwartale 2019

Po raz pierwszy od kilku lat coś drgnęło w kwestii wypełnienia bloków reklamowych w telewizji. Od dawna uczestnicy rynku są przyzwyczajeni, że telewizje sprzedają cały dostępny czas reklamowy, czyli 12 minut na godzinę. Mniejsze wypełnienie ma jedynie telewizja publiczna, a to i tak tylko dlatego, że niektórych programów nie może przerwać blokami reklamowymi.

I kwartał 2019 przyniósł zmianę wypełnienia, spadło ono najmocniej w TVN o 8%, w TVP o 2%, w Polsacie o 1%. Spadek wypełnienia jest w naszej ocenie efektem kontynuacji polityki podnoszenia cen przez wszystkie stacje telewizyjne (o wzroście cen w politykach handlowych pisaliśmy w aktualnościach z dnia 8.02.2019) oraz reakcji rynku na ten wzrost (zahamowanie wzrostu wydawanych budżetów).

Największy spadek wypełnienia bloków reklamowych dotyczy jednak TVN i jest najprawdopodobniej spowodowany polityką handlową – rezygnacją ze sprzedaży pakietów GRP na głównej antenie (TVN na głównej antenie sprzedaje czas tylko w droższej, cennikowej formie sprzedaży oraz w ramach pakietu TVN MAX, czyli razem z TVN7). Zmiana formy sprzedaży czasu w TVN spowodowała znacznie wyższą inflację kosztu w tej stacji niż to wynika z inflacji samego cennika.

Jeśli policzymy inflację od kosztów pakietowych z I kwartału 2018 do kosztów cennikowych z I kwartału 2019 to wynosi ona aż 29%. Tak duża inflacja cen okazała się odstraszająca dla reklamodawców, szczególnie tych, którzy korzystali za pakietowej formy zakupu czasu. W dłuższej perspektywie możemy spodziewać się ze strony TVN korekty polityki cennikowej, raczej nie deflacji cen, ale mniejszej niż pierwotnie planowana inflacji kosztów cennikowych. Warto też zauważyć, że TVN, pomimo braku wypełnienia bloków reklamowych, nie zareagował dodatkowymi rabatami wyprzedażowymi.

Źródło: Nielsen Audience Measurement, Arianna, 1-3.2017, 1-3.2018

Płać podatki w Poznaniu. Miasto Poznań zachęca w kampanii

W związku ze zbliżającymi się terminem rozliczeń podatków za ubiegły rok, Miasto Poznań namawia do rozliczenia PIT w Poznaniu wykorzystując do tego reklamy online.

Mediowe zadanie kampanii online to generowanie wyświetleń reklam przede wszystkim na portalach tematycznych (transport, praca, ogłoszenia) i przekierowanie na landing page – glanc.poznan.pl. Glanc to nowa usługa Urzędu Miasta Poznania, która pomaga mieszkańcom zadbać o ich sprawy formalne. M. in. pokazuje, jak zmienić miejsce rozliczenia PIT przez Internet.

W kampanii wykorzystano duże formaty (screeningi, double i triple billboardy), reklamy mobilne (rectangle i mobiboard) oraz mailingi. Reklamy graficznie dopasowane są do layoutu strony docelowej (poniżej screen właśnie ze strony):

Screen z Glans.Poznan.pl

Dom mediowy Media Concept odpowiada za zakup mediów i koordynację działań online.

Realna inflacja kosztów zakupu widowni w telewizji w 2018 wyniosła 6%

Całość EQ GRP wygenerowanego przez rynek w grupie 16+ w 2018 roku wyniosła 3 083 501 punktów, podczas gdy w 2017 roku było to 3 065 314 punktów. Rok do roku liczba wygenerowanego GRP nie urosła (zmiana +0,6%), a inwestycje netto w telewizję (za raportem Starcomu) wzrosły z 4,1 mld zł do 4,4 mld zł, czyli o 6,3%. Wzrost wydatków na telewizję, przy pełnym wypełnieniu bloków (więcej GRP w blokach się nie mieści), oznacza realny wzrost cen.

aktualnościach z dnia 8.02.2019 pisaliśmy o 15% inflacji cennikowej w wielkiej czwórce w 2018 roku. Pamiętajmy jednak, że wcześniej analizowana inflacja cennikowa dotyczy metody zakupu stosowanej przy zakupie czasu w największych stacjach, czyli tylko jednej z wielu form zakupu telewizji. Jest to zatem ważna, ale tylko część rynku.

Żeby przynajmniej zbliżyć się do pełnego obrazu inflacji trzeba wziąć pod uwagę zakupy pakietowe w wielkiej czwórce oraz w stacjach tematycznych. Te inne niż cennikowa formy zakupu nie są jednak monitorowane przez telemetrię. Nadawcy nie dzielą się z rynkiem precyzyjnymi danymi o udziale zakupu cennikowego vs pakietowy (choć komunikują, że udział cennika ciągle rośnie) ani poziomem sprzedaży poszczególnych, zróżnicowanych cenowo, pakietów stacji tematycznych. Po zamknięciu roku realną inflację najłatwiej zatem oszacować porównując wygenerowane EQGRP z szacowanymi wydatkami netto na telewizję.

Dokonaliśmy odpowiednich obliczeń i możemy podzielić się naszymi estymacjami, z których wynika, że koszty dotarcia do grup celowych poprzez telewizję wzrosły w 2018 roku o około 6%.

Źródło: Nielsen Audience Measurement, Arianna, 2017-2018, grupa: 16+

14% wzrostu reklamy online rdr po 3 kwartałach 2018

Po pierwszych 3 kwartałach 2018 r. inwestycje w reklamę online w Polsce wyniosły ponad 3 mld zł (wzrost o prawie 400 mln zł rdr) – tak prezentują się dane badania AdEx prowadzonego przez IAB Polska/PwC.

W podstawowej klasyfikacji tortu reklamowego cały czas dominują Display (blisko 48% udziałów, i 15% wzrostu rdr) i SEM (32% udziałów, 9% wzrostu rdr).

Wg dodatkowej klasyfikacji badania o 44% wzrosły udziały mobile’u, a o 28% social media.

Więcej informacji o wydatkach internetowych jest na stronie IAB: iab.org.pl/aktualnosci/stabilny-wzrost-reklamy-cyfrowej-iab-polskapwc-adex/.

Jednak sami internetowi giganci, jak Facebook, Google, Netflix czy Spotify, jakby nie do końca ufali reklamie online i własne media miksy poszerzają o media offline.

W USA wg Blommberga “Facebook Pushes Online Ads, Then Spends Its Cash on Billboards”: bloomberg.com/news/articles/2018-08-06/big-tech-is-spending-big-in-a-decidedly-old-school-way.

Natomiast w Polsce np. Netflix intensywnie wykorzystuje reklamę outdoorową, w tym takie formaty jak Dynamic Backlight AMS.

Dla reklamodawców to potwierdzenie, że media miksy warto budować w oparciu przede wszystkim o media, które działają, a nie te aktualnie modne w branży marketingowej. Internet zapewnia wiele możliwości reklamowych, w tym także obietnicę precyzyjnego kierowania. To jednak media offline, jak outdoor, nadal gwarantują zasięg i efekty biznesowe – kto jak kto, ale internetowe firmy potrafią liczyć wzrosty z inwestycji w media.