#Zostańwdomu według Media Concept, czyli czego nauczyliśmy się dzięki pracy zdalnej?

Do czasów pandemii praca zdalna w naszej firmie należała do rzadkości. Chociaż mieliśmy w uzasadnionych przypadkach taką możliwość, niewielu z nas z niej korzystało. Wydawało nam się, że specyfika naszej pracy wymaga codziennej obecności w biurze i gdyby nie konieczność izolacji społecznej, pewnie nadal żylibyśmy w tym przeświadczeniu.

Kiedy pewnego dnia usłyszeliśmy komunikat: Od poniedziałku wszyscy przechodzimy na tryb home office, nie mieliśmy pojęcia, czego możemy się spodziewać. Wiedzieliśmy natomiast, że ta sytuacja będzie wiązała się z wieloma ograniczeniami i wyzwaniami.

Jak wyglądały początki?

Od momentu odnotowania w Polsce pierwszego przypadku koronawirusa, sytuacja zmieniała się dynamicznie i decyzje zapadały bardzo szybko. W ciągu kilku dni stanęliśmy przed wyzwaniem przeorganizowania całej firmy na tryb zdalny. Trzeba było przygotować komputery, zainstalować wszystkie niezbędne programy i aplikacje, a także ustalić nowy harmonogram prac oraz system komunikowania się. Podeszliśmy do tych zadań bardzo poważnie, ponieważ wszyscy mieliśmy jeden cel – nie chcieliśmy, żeby ucierpieli na tym nasi Klienci.

Kiedy wdrożyliśmy nowy system pracy i przygotowaliśmy domowe biura, przyszedł czas na test samodyscypliny. Dla niektórych początki nie były łatwe – opieka nad dziećmi, rodzinne obowiązki, poczucie alienacji społecznej oraz mnóstwo innych rozpraszaczy, przez które trudno było poczuć się jak w normalnej pracy. W końcu jednak wszyscy przystosowaliśmy się do nowej rzeczywistości i coraz lepiej zaczęliśmy się w niej odnajdywać.

Plusy i minusy pracy zdalnej

W pracy zdalnej dostrzegliśmy sporo korzyści. Dzięki temu, że nie traciliśmy czasu na dojazdy i stanie w korkach, mieliśmy go więcej na odpoczynek czy budowanie więzi rodzinnych, a nasi bliscy w końcu dokładnie zrozumieli, na czym właściwie polega planowanie i zakup mediów. Mimo, że czasami oddzielenie życia prywatnego od zawodowego nie było proste, wzajemna motywacja i umiejętność ustalania priorytetów sprawiła, że realizowaliśmy nasze zawodowe obowiązki równie efektywnie, jak do tej pory.

Chociaż praca w zaciszu własnego domu niesie za sobą wiele korzyści, to są rzeczy, których nie mogliśmy spakować w torbę i zabrać ze sobą do domu. Najbardziej doskwierał nam brak firmowej atmosfery, której nie dało się odtworzyć na komunikatorach ani poprzez rozmowy telefoniczne. Z perspektywy czasu doceniliśmy także codzienne zwyczaje, do których nie przywiązywaliśmy większej uwagi, jak na przykład wspólne jedzenie obiadów, rozmowy przy ekspresie do kawy czy żarty, które potrafiły rozładować stresujące sytuacje.

Wyciągnęliśmy z tej lekcji wnioski

Dzięki pracy zdalnej mogliśmy z innej perspektywy spojrzeć na wszystkie działania toczące się w naszej firmie i dostrzegliśmy, że wiele procesów można usprawnić. Wideokonferencje z powodzeniem zastąpiły spotkania z Klientami, elektroniczny obieg dokumentów przyspieszył realizowane przez nas projekty, a komunikacja w zespole stała się jeszcze bardziej efektywna. Przestaliśmy odkładać wiele spraw na później, a na maile wewnętrzne nauczyliśmy się odpowiadać niemal natychmiast. Utrudniona komunikacja paradoksalnie sprawiła, że zaczęliśmy się jeszcze lepiej rozumieć.

Okazało się, że brak przełożonych wcale nie musi wpływać na obniżenie naszej wydajności, a codzienna obecność w biurze nie jest niezbędna, żeby każdy wiedział, co ma robić. Home office wymusił na nas większą autonomię i samodzielność w podejmowaniu decyzji, które wcześniej częściej ze sobą konsultowaliśmy.

Do tej pory wydawało nam się, że jesteśmy zgranym teamem, ale dzięki pandemii zdobyliśmy poczucie jeszcze lepszej integracji i współtworzenia zespołu. Z tą świadomością wrócimy do biura. Miejmy nadzieję, że już niedługo.

Źródło: Tekst oparty o badanie pracowników Media Concept na temat pracy z domu.

Konsumpcja mediów oraz rekomendacje dla reklamodawców w dobie epidemii

Kantar przeprowadził międzynarodowe badanie Covid-19 Monitor, by określić m.in. wpływ pandemii Covid-19 na zachowania konsumenckie i sposób korzystania z mediów. W momencie zbierania danych (14-19.03) stan zakażeń w badanych państwach wyglądał następująco:

Jak społeczeństwo konsumuje obecnie media?

Panująca epidemia ma znaczący wpływ na konsumpcję mediów. Wzrosła zarówno aktywność związana z oglądaniem telewizji, jak i czas spędzany online. Poniższy wykres przestawia odpowiedzi badanych na pytanie: Jak sytuacja związana z epidemią koronawirusa wpłynęła na konsumpcję przez Ciebie następujących mediów:

Ankietowani w ostatnim miesiącu zaczęli częściej korzystać z serwisów internetowych oraz chętniej oglądają telewizję. Główne stacje telewizyjne stały się dla nich kluczowym medium informacyjnym. Zjawisko to występuje w większości badanych państw. Wyjątkiem są obywatele Belgii, Holandii i Niemiec, którzy za bardziej wiarygodne źródło informacji uznają opinie lekarzy i farmaceutów.

W Polsce zaobserwowano wzmożone korzystanie z Facebooka w ciągu ostatniego miesiąca. Jest to spowodowane faktem, że social media to obecnie nie tylko forma rozrywki, ale także jedna z możliwości, żeby pozostać w kontakcie z przyjaciółmi i rodziną w okresie, gdy większość z nas rezygnuje z wychodzenia w domu bez potrzeby.

Pytania dotyczące nastrojów społecznych pokazały, że Polacy są w czołówce społeczeństw, które są najbardziej zaniepokojone obecnością koronawirusa w ich kraju. Pandemia wywiera istotny wpływ na codzienne funkcjonowanie i rodzi obawy o sytuację finansową i stabilność zatrudnienia. Jak Polacy zareagowali na wprowadzone ograniczenia dotyczące przemieszczania się?

Jak Polacy zareagowali na wprowadzone ograniczenia dotyczące przemieszczania się?

Epidemia koronawirusa spowodowała nie tylko spowolnienie gospodarcze, ale także ogromne modyfikacje w funkcjonowaniu społeczeństwa. Raport Mobilności, udostępniony przez Google, pokazuje zmiany w aktywności związanej z przemieszczaniem się na przestrzeni ostatnich tygodni.

W porównaniu z lutym, w marcu aktywność Polaków związana z odwiedzaniem kawiarni, restauracji czy centrów handlowych spadła o 71%. Korzystanie z transportu publicznego zmalało o 68%, a przemieszczanie się do miejsc oznaczonych na mapie „miejsce pracy” o 27%. Wzrost mobilności w miejscach zamieszkania zwiększył się natomiast o 12%, a w sklepach spożywczych, aptekach oraz drogeriach pojawiło się o 41% więcej klientów (dane zaktualizowane do dnia 05.04.2020).

Na poniższej grafice, opracowanej przez OnAudience, widać zmiany w częstotliwości przemieszczania się na okresie 2 tygodni (02-16.03) Czerwony kolor wskazuje urządzenia, należące do osób, które przemieszczały się, z kolei zielony wskazywał telefony tych, którzy nie zmieniali miejsca pobytu.

Jaką postawę powinni przyjąć reklamodawcy według konsumentów?

Obecna sytuacja jest także ogromnym wyzwaniem dla marketerów. Muszą stanąć przed wyzwaniem, jak w tych trudnych czasach budować komunikację marketingową z klientami. Konsumenci zdecydowanie nie chcą, żeby reklamodawcy zawieszali swoją działalność, a wręcz oczekują, że będą oni wspierali społeczeństwo swoimi działaniami (83%). Marki powinny w tej sytuacji pokazać, że są szczere, pomocne i autentyczne w tym co robią. Powinny uspokajać konsumentów i nie wykorzystywać epidemii do celów marketingowych. Bardzo ważna dla ankietowanych jest przejrzystość komunikacji – jasne i klarowne informowanie o wysiłkach, jakie marki podejmują w walce z koronawirusem (77%). Istotny jest także ton komunikacji marketingowej (74%) oraz mówienie o przyszłości w pozytywnej perspektywie (69%). Konsumenci podkreślają, iż chcą czuć, że marki są cały czas blisko nich. Dlatego właśnie reklamodawcy powinni nadal prowadzić aktywną, choć nieco bardziej stonowaną komunikację w mediach społecznościowych.

Dane pochodzą z raporu „Covid-19 Monitor”

Peter Field, brytyjski strateg reklamowy znany ze swoich badań nad skutecznością działań marketingowych, rekomenduje niewstrzymywanie działań marketingowych i dostrzega szansę w inwestowaniu w okresie kryzysu. Według niego jest to okazja na zwiększenie udziałów w rynku, w momencie, gdy konkurenci zamrażają swoje budżety.

Marki, które ograniczyły wszystkie wydatki na reklamę podczas poprzednich kryzysów odnotowały spadek udziału w rynku, a tym samym spadła ich rentowność w perspektywie długoterminowej. Dlatego najbezpieczniejszym sposobem będzie trzymanie się swoich dotychczasowych planów marketingowych.

Aktywność reklamowa podczas epidemii może przynieść firmom wymierne korzyści. Klienci widząc stabilność funkcjonowania marek, będą je postrzegać jako silne, co może wzmacniać ich poczucie bezpieczeństwa. Dodatkowo, gdy kryzys minie, tym firmom będzie znacznie łatwiej wrócić do prowadzenia swojej działalności na pełną skalę.

Źródła: Kantar, COVID-19 Monitor, Wave 1 results for Poland and the key markets around the world, Consumer Evolution and Brand Implications; onaudience.com; google.com/covid19/mobility/; www.marketingweek.com/coronavirus-long-term-brand-building/

Media Concept zaczyna współpracę z Grupą OLX

Od początku 2020 r. zajmujemy się planowaniem, zakupem oraz rozwojem media miksów offline wszystkich brandów Grupy OLX,  w skład której wchodzą serwisy: OLX, Otodom, Otomoto i Fixly.

Nasza oferta została wybrana na podstawie m.in. zaprezentowanej strategii, kosztów realizacji kampanii oraz doświadczenia zespołu. Pierwsze działania mediowe wystartowały już w styczniu dla Otodom.

Zasięgowe emisje obejmują ogólnopolskie stacje TV: Polsat i TVN, a także stacje tematyczne, m.in. Comedy Central, Eurosport, TVN Style oraz TVN24.

Polskie Badanie Czytelnictwa z nowymi wskaźnikami

Nowe badanie PBC „Zaangażowanie w reklamę” pozwoli na przebadanie większej liczby respondentów (do 30 tys. rocznie) oraz wykorzystanie nowych wskaźników przy planowaniu kampanii prasowych.

Do połowy 2018 r. badanie czytelnictwa było realizowane metodą CAPI, która polega na wypełnieniu przez badanego kwestionariusza za pomocą komputera w towarzystwie ankietera. Następnie do standardu badań dołączyły ankiety internetowe (CAWI), wywiady wzbogacono także o prezentację pierwszych stron 4 ostatnich wydań każdego tytułu.

Nowe wskaźniki, dostępne od listopada 2019, uzyskano dzięki m. in. danym o sprzedaży i badaniom eyetrackingowym. Przebadano już 600 osób, prezentując im 1200 reklam w 70 różnych tytułach. W trakcie badań rejestrowano pracę gałek ocznych respondenta, dzięki czemu można było określić sposób czytania prasy i zauważanie reklam.

Dzięki badaniom powstały 4 nowe wskaźniki reklamy, które będą wykorzystywane do budowy prasowych media planów:

• adExposure – średnia liczba kontaktów czytelnika z jedną reklamą w piśmie podczas całego życia wydania pisma i wielu kontaktów czytelnika z wydaniem. Wskaźnik określa liczbę realnych kontaktów z reklamą

• adExposureTime – określa, ile sekund czytelnik spędził na lekturze jednej reklamy w piśmie podczas całego życia wydania pisma i wielu kontaktów z wydaniem. Jest to miara skupienia – im dłuższy czas ekspozycji reklamy, tym większa szansa na zapamiętanie jej elementów i zrozumienie komunikatu marketingowego

• adReach – określa procent lub liczbę osób w grupie docelowej, które realnie widziały reklamę w piśmie. Obliczany jest jako zasięg wydania modelowany sprzedażą egzemplarzową i zauważalnością reklamy

• realGrossImpression – miara intensywności kampanii, łączna liczba wysokiej jakości kontaktów z reklamą uzyskana podczas całej kampanii reklamowej. „Real” oznacza, że jeden kontakt z reklamą to średnio 2/3 sekundy

Centra Exide kontynuuje kampanię edukacyjną

Centra Exide layout reklamowy

Centra Exide powraca z publiczną kampanią edukacyjną „Exide – Włącz ekomyślenie”. Twarzą akcji jest jeden z najsłynniejszych mechaników w Polsce – Adam Klimek, który pokazuje jak w bezpieczny sposób należy dbać o akumulatory, aby służyły jak najdłużej, a także jak powinien wyglądać ich recykling.

Kampania rozpoczęła się na początku października i obejmuje swoimi działaniami: telewizję, serwis Ipla, prasę motoryzacyjną oraz reklamy graficzne w Internecie.

Celem mediowym kampanii jest zbudowanie szerokiego zasięgu i dotarcie do grupy celowej, którą stanowią przede wszystkim właściciele aut.

Dom mediowy Media Concept odpowiada za zakup mediów oraz koordynację działań online i offline.