Dlaczego podcasty to dobre rozwiązanie dla marek?

Podcasty audio przeżywają ostatnio swój złoty czas. Tym samym, coraz częściej znajdują sponsorów lub stają się miejscem lokowania produktów czy usług. Pole do popisu jest spore, a ta forma promocji daje pewien powiew świeżości wśród działań marketingowych. Coraz więcej marek decyduje się na inwestowanie w podcasty również dlatego, że mocno angażują użytkowników. Jak wynika z badań, są one słuchane w przeróżnych okolicznościach – od sprzątania po wizytę na siłowni. Daje to przewagę nad innymi formami promocji z uwagi na potencjalnie długi czas spędzany z marką. W czasach, gdy każde medium zabiega o nasz (najczęściej mocno ograniczony) czas wolny, staje się to bardzo istotne.

Wzrost słuchalności podcastów w grupie 34-54 lata

Choć podcasty cieszą się największą popularnością wśród młodszej grupy wiekowej, to również osoby w średnim wieku z roku na rok coraz częściej ich słuchają (zgodnie z wynikami najnowszego raportu Infinite Dial z Edison Research, opracowanego we współpracy z Wondery i ART19).

A jak prezentuje się słuchalność podcastów w Polsce?

Zgodnie z wynikami badania przygotowanego na zlecenie Tandem Media – już 27% internautów w Polsce regularnie słucha podcastów (stan na sierpień 2019 roku, kiedy badanie zostało przeprowadzone). Blisko 1/3 respondentów subskrybuje jeden podcast, z kolei 12% – pięć lub więcej. Największa grupa badanych wynosząca 59% na stałe decyduje się na słuchanie od dwóch do czterech audycji.

Profil słuchaczy podcastów w Polsce

Największą grupę słuchaczy w Polsce stanowią osoby w wieku 25-34 lata (38%) oraz 35-44 lata (26%). Średni miesięczny zasięg dla podcastów w Polsce wynosi dokładnie 27% i nie odbiega znacząco od innych krajów w Europie. Dla przykładu zasięg ten we Francji wynosi 28%, Szwecji 36%, a w Niemczech 22%.

Jakie są najczęstsze powody słuchania podcastów? Prawie połowa badanych, bo aż 48%, sięga po podcasty jako formę rozrywki, a 46% w celu zdobywania wiedzy o świecie. Z kolei 28% badanych wykorzystuje podcasty podczas wykonywania innych czynności lub słucha audycji bezpośrednio dotyczących swojego hobby, co traktuje wówczas jako czas poświęcony na swoje zainteresowania.

Najwięcej osób sięga po podcasty w domu, w podróży lub podczas sprzątania. Nieco mniejsza ilość badanych deklaruje, że sięga po taką formę rozrywki w czasie spaceru lub aktywności fizycznych. Zdecydowana większość, bo 73% korzysta ze smartfonów i dedykowanych aplikacji, a 60% wykorzystuje do tego celu słuchawek.

Jaka tematyka podcastów króluje w Polsce? Kobiety wybierają najczęściej audycje poświęcone zdrowiu i stylowi życia, psychologii, edukacji i języków obcych oraz motywacji i samorozwoju. Z kolei wśród mężczyzn najpopularniejsza tematyka to technologia, historia i społeczeństwo, biznes, marketing, reklama oraz sport. Dla obu płci równie popularne są podcasty związane z muzyką i rozrywką. 

Dlaczego podcasty są dobre dla marek?

Podcasty w Polsce od jakiegoś czasu doświadczają dynamicznego wzrostu. Okazuje się to doskonałą opcją dla marek, aby poszerzyć swoje działania marketingowe i wybrać formę, która jest dla odbiorców wyjątkowo atrakcyjna i stosunkowo nowa. Najważniejsze dla brandów z pewnością będzie fakt, że promocja w podcaście to przede wszystkim bardzo długi czas spędzony z marką, ponieważ większość odbiorców słucha podcastów w całości. W porównaniu do innych mediów podcasty znacząco wyróżniają się na tle średniego czasu spędzonego z reklamą. Z badania przeprowadzonego dla Tandem Media wynika, że formaty najbardziej akceptowalne przez słuchaczy to:

  • sponsoring podcastów przez daną markę
  • polecanie danej marki w trakcie podcastu przez jego twórcę
  • współtworzenie odcinka lub całego podcastu przez markę

Kluczowy dla marek będzie również fakt, że 34% respondentów deklaruje, że jest skłonnych do zakupu danego produktu czy skorzystania z danej usługi dzięki takiej właśnie formie promocji.

W opinii badanych osób podcasty wypadają również znacząco lepiej na tle innych mediów pod kątem wiarygodności oraz interesujących treści. Lokowanie w takich audycjach wydaje się być bardzo lekkie i naturalne, przez co w żaden sposób nie przeszkadza w odbiorze treści. Ponad 40% badanych określa również treści zawarte w podcastach jako eksperckie i dopasowane do ich zainteresowań. Nie da się zatem ukryć, że jest to doskonała forma, przynajmniej do przetestowania, dla każdej marki.

Źródła: https://www.marketingcharts.com/industries/media-and-entertainment-225553; https://tandemmedia.pl/zasieg_podcastow_w_polsce/