Dlaczego podcasty to dobre rozwiązanie dla marek?

Zdjęcie: smartphone ze słuchawkami

Podcasty audio przeżywają ostatnio swój złoty czas. Tym samym, coraz częściej znajdują sponsorów lub stają się miejscem lokowania produktów czy usług. Pole do popisu jest spore, a ta forma promocji daje pewien powiew świeżości wśród działań marketingowych. Coraz więcej marek decyduje się na inwestowanie w podcasty również dlatego, że mocno angażują użytkowników. Jak wynika z badań, są one słuchane w przeróżnych okolicznościach – od sprzątania po wizytę na siłowni. Daje to przewagę nad innymi formami promocji z uwagi na potencjalnie długi czas spędzany z marką. W czasach, gdy każde medium zabiega o nasz (najczęściej mocno ograniczony) czas wolny, staje się to bardzo istotne.

Wzrost słuchalności podcastów w grupie 34-54 lata

Choć podcasty cieszą się największą popularnością wśród młodszej grupy wiekowej, to również osoby w średnim wieku z roku na rok coraz częściej ich słuchają (zgodnie z wynikami najnowszego raportu Infinite Dial z Edison Research, opracowanego we współpracy z Wondery i ART19).

Wykres: słuchalnie podscatów przez 3 grupy wiekowe

A jak prezentuje się słuchalność podcastów w Polsce?

Zgodnie z wynikami badania przygotowanego na zlecenie Tandem Media – już 27% internautów w Polsce regularnie słucha podcastów (stan na sierpień 2019 roku, kiedy badanie zostało przeprowadzone). Blisko 1/3 respondentów subskrybuje jeden podcast, z kolei 12% – pięć lub więcej. Największa grupa badanych wynosząca 59% na stałe decyduje się na słuchanie od dwóch do czterech audycji.

Profil słuchaczy podcastów w Polsce

Największą grupę słuchaczy w Polsce stanowią osoby w wieku 25-34 lata (38%) oraz 35-44 lata (26%). Średni miesięczny zasięg dla podcastów w Polsce wynosi dokładnie 27% i nie odbiega znacząco od innych krajów w Europie. Dla przykładu zasięg ten we Francji wynosi 28%, Szwecji 36%, a w Niemczech 22%.

Jakie są najczęstsze powody słuchania podcastów? Prawie połowa badanych, bo aż 48%, sięga po podcasty jako formę rozrywki, a 46% w celu zdobywania wiedzy o świecie. Z kolei 28% badanych wykorzystuje podcasty podczas wykonywania innych czynności lub słucha audycji bezpośrednio dotyczących swojego hobby, co traktuje wówczas jako czas poświęcony na swoje zainteresowania.

Najwięcej osób sięga po podcasty w domu, w podróży lub podczas sprzątania. Nieco mniejsza ilość badanych deklaruje, że sięga po taką formę rozrywki w czasie spaceru lub aktywności fizycznych. Zdecydowana większość, bo 73% korzysta ze smartfonów i dedykowanych aplikacji, a 60% wykorzystuje do tego celu słuchawek.

Jaka tematyka podcastów króluje w Polsce? Kobiety wybierają najczęściej audycje poświęcone zdrowiu i stylowi życia, psychologii, edukacji i języków obcych oraz motywacji i samorozwoju. Z kolei wśród mężczyzn najpopularniejsza tematyka to technologia, historia i społeczeństwo, biznes, marketing, reklama oraz sport. Dla obu płci równie popularne są podcasty związane z muzyką i rozrywką. 

Wykres: tematy podcastów w podziale na płeć

Dlaczego podcasty są dobre dla marek?

Podcasty w Polsce od jakiegoś czasu doświadczają dynamicznego wzrostu. Okazuje się to doskonałą opcją dla marek, aby poszerzyć swoje działania marketingowe i wybrać formę, która jest dla odbiorców wyjątkowo atrakcyjna i stosunkowo nowa. Najważniejsze dla brandów z pewnością będzie fakt, że promocja w podcaście to przede wszystkim bardzo długi czas spędzony z marką, ponieważ większość odbiorców słucha podcastów w całości. W porównaniu do innych mediów podcasty znacząco wyróżniają się na tle średniego czasu spędzonego z reklamą. Z badania przeprowadzonego dla Tandem Media wynika, że formaty najbardziej akceptowalne przez słuchaczy to:

  • sponsoring podcastów przez daną markę
  • polecanie danej marki w trakcie podcastu przez jego twórcę
  • współtworzenie odcinka lub całego podcastu przez markę

Kluczowy dla marek będzie również fakt, że 34% respondentów deklaruje, że jest skłonnych do zakupu danego produktu czy skorzystania z danej usługi dzięki takiej właśnie formie promocji.

W opinii badanych osób podcasty wypadają również znacząco lepiej na tle innych mediów pod kątem wiarygodności oraz interesujących treści. Lokowanie w takich audycjach wydaje się być bardzo lekkie i naturalne, przez co w żaden sposób nie przeszkadza w odbiorze treści. Ponad 40% badanych określa również treści zawarte w podcastach jako eksperckie i dopasowane do ich zainteresowań. Nie da się zatem ukryć, że jest to doskonała forma, przynajmniej do przetestowania, dla każdej marki.

Źródła: https://www.marketingcharts.com/industries/media-and-entertainment-225553; https://tandemmedia.pl/zasieg_podcastow_w_polsce/