Zapotrzebowanie na czas reklamowy w TV z roku na rok wzrasta. Tymczasem jego podaż pozostaje na zbliżonym poziomie. Prowadzi to do sytuacji, w której stacje telewizyjne nie są w stanie zrealizować pełnych zamówień lub realizują je w gorszych jakościowo pasmach.
Sposobem na taki stan rzeczy jest podnoszenie cen lub takie konstruowanie oferty, by skłonić reklamodawców do inwestowania w zakup cennikowy – droższy, ale umożliwiający zakup pożądanych bloków reklamowych.
TVN i TVP co roku publikują oficjalną politykę handlową, na podstawie której możemy zobaczyć jakie zmiany w cenach nastąpią w 2019.
TVN:
- rezygnacja z zakupu pakietowego w TVN i w zamian wprowadzenie pakietu TVN MAX, obejmującego pakiety GRP w TVN i TVN7 w proporcji 70/30; realnie może to oznaczać podwyżkę
- mniejszy rabat za udział zakupu cennikowego przy jednoczesnym podniesieniu poziomu, od którego jest on przyznawany
- znaczący wzrost CPP dla kanałów tematycznych w stosunku do 2018
- promowanie zakupu cennikowego, nie tylko na głównej antenie TVN, ale również w TVN7.
Zmiany w TVP:
- wzrost CPP w zakupie pakietowym o 6-11% w zależności od wielkości inwestycji
- zwiększone dopłaty do CPP w prime time
- portfolio TVP powiększyło się o kilka nowych stacji i zwiększyła się dopłata za rezygnację w kampanii z wybranych kanałów.
Przykładowo, realizując kampanię w 2018 w czterech stacjach tematycznych dopłacaliśmy za rezygnację z pozostałych kanałów 10%. W 2019 jest to już 20%.
Rosnący popyt na kampanie reklamowe w telewizji, przy niezmiennym poziomie zasobów reklamowych stacji, zmusza reklamodawców do szukania metod bardziej precyzyjnego i kreatywnego konstruowania kampanii.
Dla klientów z mniejszymi budżetami telewizja nadal będzie atrakcyjnym medium. Zapewnienie wysokiej jakości kampanii będzie jednak wymagało wykorzystywania w większym zakresie precyzyjnych narzędzi planerskich: zakupu cennikowego, ograniczania liczby stacji do najlepiej dopasowanych, uwzględniania odpowiedniej ilości prime time itd.