14% wzrostu reklamy online rdr po 3 kwartałach 2018

Po pierwszych 3 kwartałach 2018 r. inwestycje w reklamę online w Polsce wyniosły ponad 3 mld zł (wzrost o prawie 400 mln zł rdr) – tak prezentują się dane badania AdEx prowadzonego przez IAB Polska/PwC.

W podstawowej klasyfikacji tortu reklamowego cały czas dominują Display (blisko 48% udziałów, i 15% wzrostu rdr) i SEM (32% udziałów, 9% wzrostu rdr).

Wg dodatkowej klasyfikacji badania o 44% wzrosły udziały mobile’u, a o 28% social media.

Więcej informacji o wydatkach internetowych jest na stronie IAB: iab.org.pl/aktualnosci/stabilny-wzrost-reklamy-cyfrowej-iab-polskapwc-adex/.

Jednak sami internetowi giganci, jak Facebook, Google, Netflix czy Spotify, jakby nie do końca ufali reklamie online i własne media miksy poszerzają o media offline.

W USA wg Bloomberga “Facebook Pushes Online Ads, Then Spends Its Cash on Billboards”: bloomberg.com/news/articles/2018-08-06/big-tech-is-spending-big-in-a-decidedly-old-school-way.

Natomiast w Polsce np. Netflix intensywnie wykorzystuje reklamę outdoorową, w tym takie formaty jak Dynamic Backlight AMS.

Dla reklamodawców to potwierdzenie, że media miksy warto budować w oparciu przede wszystkim o media, które działają, a nie te aktualnie modne w branży marketingowej. Internet zapewnia wiele możliwości reklamowych, w tym także obietnicę precyzyjnego kierowania. To jednak media offline, jak outdoor, nadal gwarantują zasięg i efekty biznesowe – kto jak kto, ale internetowe firmy potrafią liczyć wzrosty z inwestycji w media.