Affinity index
Wskaźnik prezentujący czytelnictwo tytułu w grupie celowej na tle populacji, AFF powyżej 100 oznacza lepsze dopasowanie tytułu w porównaniu do populacji.
Czytelnictwo Przeciętnego Wydania (CPW)
Jeżeli podany jest dla jednego pisma, określa średnią liczbę respondentów, którzy czytają to pismo. Jeżeli podany jest dla grupy pism lub całego media-planu, przedstawia średnie dotarcie wszystkich wejść w grupie / media-planie.
Czytelnictwo Cyklu Sezonowego (CCS)
Miernik szerokiego zasięgu tytułu wskazujący, jaki procent w populacji stanowią osoby, które zetknęły się z tym tytułem choćby raz w okresie cyklu sezonowego (wynoszącego: dla dziennika – tydzień, dla tygodnika – 4 tygodnie, dla dwutygodnika – 3 miesiące, dla miesięcznika i dwumiesięcznika – 6 miesięcy).
Czytelnictwo w Dni Tygodnia (CDT)
Grupa wskaźników zasięgu dziennika dla poszczególnych dni tygodnia, w których dziennik jest publikowany.
Średni nakład jednorazowy
Oblicza się dodając nakłady wszystkich wydań kontrolowanego tytułu prasowego w danym okresie i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę wydań w danym okresie.
Sprzedaż ogółem
To suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Rozpowszechnianie płatne razem
To suma wszystkich parametrów dotyczących rozpowszechniania płatnego: rozpowszechniania wydań drukowanych i rozpowszechniania e-wydań.
Zwroty
Obejmują egzemplarze pism płatnych, w tym pism branżowych, zwrócone fizycznie wydawcy przez kolportera lub rozliczone na podstawie protokołu zwrotów/raportu sprzedaży wystawionego przez kolportera po okresie rozpowszechniania danego wydania kontrolowanego tytułu prasowego. Wyjątek stanowią egzemplarze danego wydania wycofane ze sprzedaży i skierowane do dalszego rozpowszechniania w formie sprzedaży egzemplarzowej lub prenumeraty w okresie zgodnym z wymogami par. 8 Regulaminu kontroli ZKDP.
Ambient
Niestandardowa forma reklamy zewnętrznej.
Billboard
Potoczne określenie tradycyjnej tablicy reklamowej o pow. do 12m2. Najczęściej spotykane wymiary billboardu to 5,04x2,38m.
Backlight
Nośnik podświetlany. Najczęściej spotykane formaty to 6x3m2 oraz 8x4m2.
Blueback paper (Blue Back Side BBS)
Papier do druku plakatów reklamowych instalowanych na billboardach lub frontlightach, z niebieskim powleczeniem spodniej strony.
Citylight
Nośnik podświetlany. Usytuowany głównie w wiatach przystankowych oraz w formie wolnostojącej. Z uwagi na swój urbanistyczny charakter oraz wygląd określany jako „mebel miejski”. Występuje w formacie 1,2x1,8 m.
Clutter
Szum reklamowy, czyli nasycenie środków przekazu innymi, konkurencyjnymi reklamami (przekazami).
Cromalin
Zwany także colour proof. To próbny wydruk pełno kolorowej reklamy, służący jako wzorzec przy ustawianiu kolorystyki na maszynie drukarskiej.
Digital Signage
Cyfrowa dystrybucja multimedialnego kontentu poprzez centralnie zarządzaną sieć ekranów (LCD, LED, Plazmy, Monitory).
Druk cyfrowy
Technika drukowania bez form drukowych, bezpośrednio z cyfrowego pliku graficznego stosowana przy mniejszych nakładach.
Druk Day & Night
Nowoczesna technika druku dwustronnego pozwalająca wyeksponować pewne elementy layoutu dopiero po podświetleniu plakatu.
Druk elektroluminescencyjny
Technologia druku pozwalająca uzyskać efekt stopniowego podświetlenia wybranych elementów plakatu.
Druk offsetowy
Jedna z najpopularniejszych technik drukarskich gdzie farba drukarska przenoszona jest z formy drukowej na papier przy pomocy obrotowego, gumowego cylindra. Szczególnie opłacalny przy dużych nakładach, pow. 100 sztuk. Zapewnia bardzo wysoką i powtarzalną jakość.
Druk soczewkowy
Technologia druku pozwalająca uzyskać m.in. efekt 3D.
IGRZ
Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej- organizacja dostarczająca danych o liczbie nośników OOH w każdym z polskich miast w podziale na typy nośników i właścicieli (operatorów).
Frontlight
Tradycyjny nośnik reklamowy z oświetleniem zewnętrznym. Najczęściej występujące formaty to 6x3m2, 12x3 m2 oraz 12x4 m2.
Kontent
Treści emitowane na nośnikach typu digital signage.
Layout
Termin ten jest powszechnie stosowany w reklamie i produkcji, służy do opisania układu graficznego kreacji.
Mobile
Jeden z rodzajów nośników reklamy zewnętrznej. Zazwyczaj są to tablice reklamowe o powierzchni 12m2 instalowane na przyczepach ciągniętych przez samochód.
Nośniki systemowe
Nośniki reklamy zewnętrznej o ustandaryzowanym, jednakowym formacie, często wchodzących w skład większej sieci tablic jednego lub kilku dostawców.
Scroll
Podświetlany nośnik reklamy zewnętrznej z rotującą ilością motywów reklamowych.
Siatka
Potoczna nazwa reklamy wielkoformatowej wykonanej z siatki winylu, instalowanej bezpośrednio na ścianach budynków lub rusztowaniach.
Reklama tranzytowa
Reklama na środkach komunikacji miejskiej.
AFI % (Affinity Index)
Wskaźnik przyciągania grupy celowej. Mówi o stopniu dopasowania danego programu lub stacji do profilu grupy docelowej. Wartość indeksu powyżej 100 oznacza lepsze dopasowanie w porównaniu z odbiorem programu (kanału) w populacji. Wartość indeksu poniżej 100 oznacza dopasowanie niższe niż w populacji.
AMR (Average Minute Rating)
Średnia oglądalność minutowa wyrażana w *1000 osób. Określa średnią wielkość widowni wybranego kanału lub programu telewizyjnego w danym czasie.
AMR % (Average Minute Rating %)
Średnia oglądalność minutowa wyrażona w %. Określa jaki procent badanych osób oglądał średnio każdą minutę danego programu.
ATS (Average Time Spend)
Średni czas oglądania programu. Określa w minutach długość czasu jaką średnio spędził widz na oglądaniu analizowanego programu.
SHR % (Share)
Średni udział kanału w oglądalności. Określa procent widzów oglądających konkretny kanał (grupę kanałów) spośród wszystkich widzów oglądających telewizję w danym czasie.
RCH (Reach)
Zasięg programu wyrażany w *1000 osób. Określa liczbę widzów, jaka w całym badanym okresie czasu oglądała przynajmniej 1 minutę analizowanego programu telewizyjnego.
RCH % (Reach)
Zasięg programu wyrażany w %. Określa procent widzów, jaki w całym badanym okresie czasu oglądał przynajmniej 1 minutę analizowanego programu telewizyjnego.
CPP (Cost per Point)
Koszt dotarcia do 1% osób z grupy celowej, będących w zasięgu kampanii.
CPPC (Cost per person contacted)
Koszt dotarcia do jednej osoby (Investment/Reach).
CPT (Cost per Thousand)
Koszt dotarcia do 1000 osób z grupy docelowej.
GRP (Gross Raiting Point)
Określa siłę kampanii reklamowej poprzez procentowowy lub liczbowy wskaźnik kampanii. Definiowany jako suma oglądalności wszystkich emisji reklamy pośród grupy docelowej reklamodawcy (suma poszczególnych ratingów emisji reklamy). Wyrażany również jako zasięg pomnożony przez częstotliwość.
Efektywna częstotliwość (Effective Frequency)
Minimalna liczba kontaktów z przekazem reklamowym potrzebna do skutecznej realizacji celów kampanii.
OTS (Opportunity to see)
Średnia częstość kontaktu z reklamą osób objętych zasięgiem - wynik podzielenia GRP[%]/RCH[%].
RCH [1+] (Reach 1+)
Zasięg kampanii - określa ilość odbiorców, którzy w określonym czasie zetknęli się z reklama przynajmniej 1 raz.
RCH [3+] (Reach 3+)
Zasięg 3+ - określa ilość odbiorców, którzy w określonym czasie zetknęli się z reklama przynajmniej 3 raz.
SOV (Share of Voice)
Określa udział intensywności kampanii (GRP) danej marki (produktu) w stosunku do intensywności całej kategorii, do której należy marka (produkt).
SOS (Share of Spendings)
Określa udział wydatków danej marki (produktu) w stosunku do całkowitych wydatków kategorii, do której należy marka (produkt).
Zasięg efektywny (Effective Reach)
Procent grupy celowej który zetknął się z przekazem reklamowym przynajmniej z efektywną częstotliwością.
Ad Serwer
Specjalne oprogramowanie zainstalowane na serwerze służące do organizacji, zarządzania, monitorowania i nadzorowania emisji banerów reklamowych na różnego rodzaju stronach internetowych, portalach i wortalach. Dzięki temu oprogramowaniu, można bardzo dokładnie zaplanować kampanię internetową, sprawdzać na bieżąco jej skuteczność oraz ilość wyświetleń banerów i buttonów reklamowych. Ze względu na duże koszty (zakupu instalacji i administrowania), większość mniejszych serwisów internetowych korzysta z usług wyspecjalizowanych firm lub sieci reklamy internetowej.
CPA (Cost Per Action)
Koszt uzyskania jednej, określonej akcji wywołanej emisją kamapnii reklamowej. Jest to stosunek liczby akcji do kosztów całej kampanii bannerowej.Akcją może być kliknięcie, rejestracja, podanie adresu e-mail, podanie danych osobowych, zakup, wziecie udziału w konkursie itp. CPA jest używany także jako określenie modelu zakupu - rozliczenie w oparciu o pozyskane na skutek kampanii działania internautów.
CPC (Cost Per Click)
Koszt uzyskania jednego kliknięcia w banner reklamowy; stosunek liczby kliknięć do kosztów całej kampanii bannerowej. Stosowany jest także jako model zakupu - rozliczenie w oparciu o wygenerowanie kampanią kliknięcia.
CPM (Cost Per Mile)
Koszt dotarcia z reklamą internetową do tysiąca jej potencjalnych adresatów; koszt 1000 wyświetleń bannera, wysłania e-mailingu reklamowego do 1000 skrzynek pocztowych itp.
CTR (Click Through Rate)
Liczba kliknięć/liczba odsłon.
FF (Flat Fee)
Emisja reklamy „na stałe” w danym okresie.
Odsłona
Zdarzenie polegające na wyświetleniu w przeglądarce użytkownika strony internetowej. Zdarzenie to jest przyporządkowane do adresu URL, pod którym nastąpiło wyświetlenie.
ROC (Run On Category)
Emisja reklamy „na stałe” w danym okresie.
ROS (Run On Site)
Emisja reklamy w obrębie danej witryny.
RON (Run On Network)
Emisja reklamy w obrębie całej sieci reklamowej.
ROP (Run On Portal)
Emisja reklamy w obrębie całego portalu.
Streaming
Streaming jest to strumieniowe przesyłanie plików audio/video w sieci. Technologia ta umożliwia automatyczne dopasowanie się strumienia video do przepustowości sieci w celu osiągnięcia jak najlepszej jakości obrazu i dźwięku.
Użytkownik
Osoba, która korzystała ze stron www za pomocą komputera przynajmniej raz w ciągu miesiąca.
URL (Uniform Resource Locator)
Zunifikowany format odnośników do zasobów Internetu.
Wizyta
Seria odsłon na danym węźle, pomiędzy którymi nie wystąpiła przerwa dłuższa niż 30 minut.
Zasięg
Wyrażony w procentach stosunek liczby użytkowników, którzy dokonali przynajmniej jednej odsłony na wybranym (zaznaczonym) węźle w danym okresie do całkowitej liczby użytkowników (Populacji) w tym okresie.
Affinity
Stopień dopasowania danej stacji do grupy celowej. Affinity powyżej 100 oznacza, że stacja jest częściej słuchana przez grupę niż w populacji.
Audytorium średniego kwadransa
Równy sumie zasięgów danej stacji w kwadransach zawierających się w zdefiniowanym odcinku czasu, podzielonej przez liczbę kwadransów zawierających się w tym odcinku czasu; liczony dla doby lub krótszego dowolnie zdefiniowanego przedziału czasu.
CPP
Koszt dotarcia z reklamą do 1% grupy celowej; koszt wszystkich emisji podzielony przez wartość GRP.
GRP
Miara intensywności kampanii; suma zasięgów wszystkich emisji reklam w grupie celowej.
OTH
Częstotliwość, średnia liczba kontaktów słuchacza z reklamą w radiu.
Rozkład zasięgów
Budowa zasięgów 1+, 3+ i 5+ w poszczególne dni od początku kampanii.
Udział w czasie słuchania
Procentowy udział czasu słuchania danej stacji w stosunku do łącznego czasu słuchania wszystkich rozgłośni.
Współsłuchalność
Odsetek słuchaczy danej stacji słuchający również innych rozgłośni.
Zasięg
Liczba osób, które miały co najmniej jeden kontakt z kampanią, wyrażona jako procent grupy celowej; dla kampanii radiowych podawane są także zasięgi 3+ i 5+, czyli liczba osób, która usłyszała reklamę przynajmniej 3 lub 5 i więcej razy.
Zasięg dzienny
Procent osób, które słuchały danej stacji przynajmniej przez kwadrans w dniu poprzedzającym badanie.
Zasięg tygodniowy
Procent osób, które słuchały danej stacji przynajmniej raz w ciągu 7 dni poprzedzających badanie.
|